florienincameroon.reismee.nl

Hoe we verliefd werden op een dorp.

Nog twee dagen te gaan in Njinikom. Maandag zullen we vertrekken met veel spijt in ons hart. We hebben genoten van de laatste week waarin we nog is zijn gaan dansen en naar ons tweede trouwfeest zijn geweest. We zijn blijven slapen bij het gezin waar we kind aan huis zijn. Ze zijn met zeven kinderen en de jongste Lucy is zo oud als ons. Hoe we dat bed overleefd hebben kunnen we achteraf gezien niet begrijpen. Die nacht was echt het toppunt van onze smetvrees genezing hier in Afrika.

We zijn gegroeid tot echte African mama’s en zaken die in het begin zo ongewoon, moeilijk of gevaarlijk leken zijn nu zo vanzelfsprekend geworden. De brommerritten, de volgepropte taxi’s, de was doen buiten, kippen dood doen, een douche nemen met een glas en een emmer, elke dag rijst en bananen,… Zelfs de muizen en insecten in ons huisje laten ons nu koud.

We hebben zo veel nieuwe ervaringen opgedaan hier en we hebben altijd ja genikt op alles wat ons werd aangeboden. We hebben geen enkele traditionele maaltijd geweigerd, met als gevolg dat we meer geld hebben moeten opdoen aan WC papier dan aan wat ook. We zijn op elke uitnodiging ingegaan waardoor onze ervaringen en indrukken zijn gegroeid. Onze deur heeft altijd opengestaan voor iedereen, dus onze tweede grote hap in ons budget waren de flessen bier.

De laatste week hebben we nog paardgereden, koeien gemolken, kaas gemaakt, in enkele moslimgemeenschappen te gast geweest, ons haar laten vlechten en veel bezoekjes gemaakt. We zijn elke avond bij ons favoriete gezin geweest waar we dan samen praten in de ‘keuken’ rond het vuur en tussen de kippen.

Op de verloskamer is het nog heel goed geweest. Vanmorgen had de hele staff zich verzameld op dienst en kregen we een afscheidsspeech met een cadeautje. Er zijn veel tranen gerold en de enige vroedvrouw die in het begin onze sympathie niet kon krijgen zei nu met een krop in de keel: ‘It’s life. People have to go to other places. It’s just hard because we’ve been too intimate. We hope that you people will come back after graduation and work with us here in Njinikom.’

Vanavond gaan we voor de laatste keer bij de gynaecoloog eten en morgen onze laatste avond vieren we bij ons gezin.

Maandag naar ons vriendinnekes Hannah en Anneleen in Douala.

Njinikom zal voor altijd een gat in ons hart blijven dat niets of niemand nog kan vullen.

Vake

Heel mooi, meisjes. Ik krijg er tranen van in mijn ogen. Maar ik zal toch ook heel blij zijn als jullie terug komen.

Eefje

Jeetje meisjes, wat super mooi dat jullie je zo emotioneel verbonden voelen met Njinikom. Ik wordt er zelf emotioneel van. Ik hoop dat jullie stiekem ook wel uitkijken naar het wederzien met jullie belgen (+hollandse) vrienden:D.

Cathy

Geniet er nog super hard van! Ik ga blij zijn je terug te zien Dorrie! x x x

Liesbeth

Jesus Dorien...word emotioneel van het lezen van je post! Heerlijk dat je het daar zo naar je zin hebt...jammer genoeg komt aan alles wat fijn is een eind...maar België zal blij zijn je terug te zien..hopelijk jij toch ook een beetje ons terug te zien :)?
Doet da daar nog goed, en geniet er nog van! xxxx

Simons

geniet nog dubbel zo hard van die laatste dagen ! die zullen nog het langst nazinderen ! tot snel mijn african mama's ! kus uit 30graden in belgië en EEN VROLIJK PASEN !

carinedebeau@hotmail.com

Floortje, prachtige foto's, jullie zien er altijd knap,stralend en gelukkig uit !! t Doet mij deugd te horen en te zien dat jullie er graag waren .
Nog vele leuke momenten, geef er een lap op en tot binnenkort. Dag Floortje en Dorien, dikke knuffel

de ronny

Lieve meiden,
Julllie avontuur zit er in jullie dorpje nu op... Jullie verhalen zijn echt top! (Dora ik denk dat het beroep schrijfster je ook wel zou liggen, alsof ik een boek aan het lezen ben!) GENIET nog van jullie laatste weekjes en weet dat ik ongelofelijk blij ga zijn jullie weer te zien! hele dikke kus!

Sis

Leuke verhalen ! Kben toch blij dat je terugkomt hihi :D

Sis

Oh en ik heb je brief gekregen joepieeee :D groetjes aan jullie 2 big mommaaas

Eddy & Sonja

Dag dames,
Het was/is fijn om jullie mooie verhalen te lezen.
Geniet nu nog maar even van de leuke reis.
Tot binnenkort!

Eddy & Sonja (ouders van Sanne)